Website onderhoud


Regelmatig onderhoud is belangrijk

Als een website eenmaal live is, is het onderhoud niet bij iedereen een onderwerp waar men direct aan denkt.
Toch is onderhoud de enige manier om te zorgen dat de website goed blijft functioneren. Waar bestaat onderhoud uit?
  • Back-up maken
  • Update WordPress
  • Update thema
  • Update plug-ins
  • Controleren of alles goed werkt
Nu is het zo dat veel werkzaamheden – in theorie – volledig automatisch zouden kunnen. Waarom is het dan nodig iemand in te huren, die onderhoud pleegt?

Back-up

Back-ups worden al regelmatig gemaakt (als de webhosting of webbouwer dit goed heeft ingesteld). Het dilemma is echter dan de back-ups elkaar, na een dag of 7, gaan overschrijven. Dat moet wel, anders zou je back-up medium, zoals Dropbox, op een dag helemaal vol staan met back-ups. Bij een onderhoudsbeurt wordt een back-up gemaakt die niet overschreven wordt na een week. De back-up maken we ook vóór het updaten; als er iets mis zou gaan tijdens het updaten, kunnen we gewoon de back-up terugzetten!

Update WordPress

WordPress zelf wordt regelmatig bijgewerkt. Elke update bevat veranderingen. Soms is het alleen een beveiligingsupdate, soms verandert een functionaliteit daadwerkelijk of komt er een functie bij. WordPress updates zijn heel belangrijk.

Update thema

Om heel eerlijk te zijn, ik ken mensen die bij het bijwerken van hun thema gewoon op ‘update’ klikken. Dat is niet zo verstandig. Bij elke update verandert er namelijk het een en ander. Soms zijn het alleen wat bugs die gefixt zijn, andere keren moet een webbouwer echt ingrijpen en bepaalde zaken aanpassen, om te zorgen dat de website goed werkt.

Update plug-ins

Ook bij de plug-ins klikken sommigen gewoon op de update-knop. Dat is nog onverstandiger dan bij het thema. Plug-ins ondergaan niet alleen veranderingen bij elke update, maar alle plug-ins hebben ook een onderlinge samenhang; door de update van plug-in A, zou plug-in B er wel eens mee kunnen stoppen… Omdat we de meeste plug-ins door en door kennen, weten we waar we op moeten letten.

Controle

Als alles bijgewerkt is tijdens de onderhoudsbeurt, kijken we of de website nog goed functioneert. Natuurlijk kunnen we niet alles controleren, maar we bekijken enkele functies van elke plug-in en hoe alles er uitziet.

Zijn updates dan belangrijk?

In theorie zou je gewoon alles kunnen zo laten; geen gedoe, geen onderhoud, alles werkt toch? Niet echt. Elke paar weken heeft WordPress sowieso een update. Dat kan een exrea functionaliteit zijn, maar vaak zijn het ook veiligheidsupdates en niemand zit te wachten op een site met een veiligheidsrisico. Een goede thema- en plug-in ontwikkelaar heeft die update zien aankomen, en brengt ook een update uit, zodat de compatibiliteit met WordPress perfect blijft. Het gaat niet om één aspect, maar om de hele samenhang van de totale website.

Hoe vaak is onderhoud nodig?

Dat ligt er aan. Maandelijks is mooi. Een eenvoudige site, zonder WooCommerce, directory of e-learning systeem, zou in theorie ook om de maand kunnen, maar een maand is veiliger.

Welke sites onderhouden we

In principe alleen websites die we zelf gemaakt of aangepast hebben. De reden daarvoor is dat we de onderliggende techniek kennen en dus op een heel efficiënte (lees snelle en betaalbare) manier onderhoud kunnen uitvoeren. We maken uitzonderingen op deze regel als de site goed gemaakt is, met tools die we zelf ook gebruiken.

Kosten onderhoud

Onderhoud is niet gratis. Maar de kosten vallen ook wel weer mee. Als de website beheerder (de opdrachtgever…) er een rommeltje van heeft gemaakt, of als er ondanks alle preventieve maatregelen toch iets met de site is, zijn de kosten uiteraard hoger, maar gewoon onderhoud valt qua kosten beste mee. Vooral omdat geen onderhoudsovereenkomst ook geld kost. Dat klinkt misschien vreemd, maar het is vaak echt zo.
Een webbouwer heeft voor het thema, de builder en een formulier plug-in meestal een Agency licentie. Wij hebben ook nog een licentie voor de directory plug-in en enkele andere functionaliteiten.
Dat betekent meestal dat de website, zolang de klant een actief onderhoudscontract heeft, kosteloos of tegen een gereduceerd tarief, kan meeliften met de licenties van de webbouwer.
Zodra de samenwerking stopt; de klant is geen vaste klant meer, moeten al die licenties door de website-eigenaar worden aangeschaft en jaarlijks verlengd, als je wilt dat de website blijft werken. Het is niet zo dat een klant die alles zelf gaat regelen ‘gestraft’ wordt, en dan alles zelf moet aanschaffen. De voorwaarden van een licentie zijn zodanig dat het mag worden toegepast op een site van klanten. De licentiecode mag niet gebruikt worden voor websites die geen economische binding meer hebben met de licentiehouder. Dat kan technisch ook niet, want de software sleutel van de webbouwer zou dan verwerkt zijn in een site, waar de webbouwer zelf niet meer bij kan. Dat is geen goed idee.

Onderhoud scheelt je dus geld

Deze (basis) licenties kosten tussen de € 250,- en € 450,- per jaar, minimaal, met een gemiddelde van € 300,- per jaar. Dat betekent ook dat een onderhoudscontract altijd win-win is; niet alleen de webbouwer heeft inkomsten, maar de klant kan de agency licenties blijven gebruiken. Dus de eerste € 300,- per jaar aan onderhoud, heb je als website-eigenaar al terugverdiend.

Translate »