WPNews.nl

Waarom een therapeut of coach een website nodig heeft


De website is je visitekaartje en je beste brochure

Hoe vindt men vandaag de dag een therapeut of coach? Meestal is het een van deze twee opties:
  • Een vriend of kennis heeft iemand aangeraden.
  • Zoekt op internet.
Als men zoekt op internet is het wel duidelijk; dan word je alleen gevonden als je een (goede) website hebt. Met goed bedoelen we een site die duidelijk is, goed vindbaar, duidelijk aangeeft wat men er aan heeft en echt je visitekaartje is.
Maar… wist je dat bijna iedereen die therapeut of coach aangeraden is, eerst zelf alles uitzoekt over die persoon? Hoe goed hun relatie is met de persoon die het advies gaf, hoezeer ze die persoon ook vertrouwen, toch willen de meeste mensen eerst zelf, op afstand, ‘kennis maken’ met hem of haar. Ook dan is de website het enige echt functionele visitekaartje en de beste brochure die je hebt.

Ik ben hier omdat meerdere mensen me dat adviseerden. Toen heb ik jullie website bezocht en …

Deze uitspraak heb ik in onze lessen en sessies wel duizenden keren gehoord. En dat is terecht; hoezeer je iemand ook vertrouwd, hoe blij je ook bent met een goede referentie, het is een natuurlijk iets om ook je eigen research te doen.

Wat je ook doet, een website is nodig

Hoe je ook reclame maakt voor jezelf, folders, visitekaartjes uitdelen, mond-tot-mondreclame, televisie, advertenties, doorverwijzingen, uiteindelijk wil men je eerst ‘zien’ op het internet. Het de manier van contact maken die het dichtst bij fysiek contact komt. Dat betekent dat je niet alleen een website nodig hebt, maar ook dat deze er degelijk, netjes en verzorgd uit moet zien en dat de website echt jou vertegenwoordigd. Een site of sommige teksten kopiëren van een ander kan natuurlijk, het komt voor. Buiten het feit dat het niet erg netjes zou zijn, verwacht de bezoeker dan ook een therapeut of coach met het karakter, de eigenschappen, van de oorspronkelijke schrijver van de teksten van die website… Dus dan doe je jezelf tekort. Een goede website betekent een positieve eerste kennismaking tussen de bezoeker (toekomstige cliënt of cursist), en jou.

Eigenlijk is het – een soort van – verplicht

Sinds 1 januari 2016 is elke therapeut, coach, onderwijsinstituut ‘indirect verplicht’ om een website te hebben. Dit volgens de wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ).
Elke therapeut (of zorgverlener) dient namelijk informatie over de procedure bij het constateren van huiselijk geweld te delen op de eigen website.

Wat is een goede website

Een goede website voldoet aan een aantal kenmerken. Een aantal daarvan zijn subjectief, maar de meeste zijn objectief.

Objectieve kenmerken van een goede website

De volgende eigenschappen zijn onafhankelijk van smaak en voorkeur!

Gebruiksvriendelijk

Een website dient overzichtelijk en rustig te zijn qua vormgeving. Te veel effecten geven vaak afleiding en kunnen zelfs irriteren.

Snelheid is heel belangrijk

Met snelheid bedoelen we zowel het laden van de website als de ‘snappynes’ qua klikken op menu’s en dergelijke. Nog steeds komen we soms websites tegen met pagina’s die tussen de 5 en zelfs 20 seconden de tijd nodig hebben om volledig te laden. Dat betekent dat (a) de bezoeker over het algemeen de site verlaat voordat deze ook maar een alinea gelezen heeft, en (b) dat elke zoekmachine de site een heel lage waardering zal geven, waardoor deze niet verschijnt op de eerste 10 pagina’s.

De 3 w’s

Wie – wat – waar. Een bezoeker dient binnen 3 seconden door te hebben op welke site ze zijn, op welke pagina, en op zijn minst het juiste menu gevonden te hebben om een product of dienst te bekijken. Dat betekent een menustructuur waarbij de link naar je diensten, zoals ‘wat ik doe’, massages, of cursussen, meteen in het hoofdmenu moet staan, niet verstopt ergens. Wat ook helpt, is te zorgen dat er altijd een overeenkomst is tussen de paginatitel en de omschrijving in het menu. Zoals deze pagina; die heet ‘Waarom een therapeut of coach een website nodig heeft’ en in het menu zou deze bijvoorbeeld omschreven kunnen worden als ‘Website altijd nodig’ of ‘Waarom is een website nodig’.

Wees duidelijk

Je contactgegevens moeten prominent aanwezig te zijn. Het moeten zoeken ernaar, geeft, bewust of onbewust, een associatie met onbetrouwbaarheid en daardoor een gevoel van onzekerheid bij de bezoeker.

Tarieven

We realiseren ons dat het voor sommige diensten of branches lastig is om vaste prijzen te hanteren, of heb je misschien nog moeite om uit te komen voor wie en wat je bent, en wat je waard bent… Onduidelijkheid in tarieven zorgt voor een afname van 10% tot bijna 100% van de mogelijke inschrijvingen of aankopen.

SEO ofwel vindbaarheid op zoekmachines

Zoekmachines hebben een bepaalde manier om websites te ‘lezen’. Een goede webbouwer zorgt ervoor dat dit protocol goed geïmplementeerd is op de website. Dat noemt men ook wel het optimaliseren van de website voor SEO.

Ik maak al 27 jaar websites

Toegegeven, de eerste die ik maakte, werd op een heel andere manier gemaakt, maar was niet minder succesvol! Mijn specialisatie is het maken van websites voor kleine bedrijven. Met klein bedoel ik een eenmanszaak tot een paar honderd werknemers. Op deze pagina zie je enkele voorbeelden. Voor een indicatie van de kosten zie deze pagina. Wil je meer weten? Stuur mij een e-mail.

Translate »