SMTP instellen voor e-mail


Dit artikel heeft meerdere functies:
  • Instellen SMTP zodat je e-mails aankomen.
  • Voorkomen dat je e-mails als spam gezien worden.
  • Betaalbaar en betrouwbaar.

SMTP

Deze post is een algemene uitleg over het instellen van SMTP op je WordPress website, zodat je e-mails goed worden verzonden.

Er is nog een andere uitleg bij ‘Kennis’. Dat gaat specifiek over het juist instellen van je nieuwsbrief plug-in zodat je e-mail en domein reputatie intact blijft. Het is echter belangrijk dat je eerst alle instructies van de uitleg heir opvolgt, en als je gebruik maakt van een nieuwsbrief, dan pas de nieuwsbrief uitleg uitvoert.

Waarom SMTP gebruiken?

WordPress heeft standaard een manier om e-mails te versturen. Die wordt gebruikt voor het versturen van systeemmeldingen, inlog, wachtwoord e-mails, maar ook voor het versturen van ingestuurde formulieren en dergelijke. Het gebruik van de standaard email verzendmethode heeft echter grote nadelen.
  • Verstuurde e-mails komen voor 90% in de spambox terecht, of worden zelfs meteen geheel verwijderd.
  • Elke WordPress hosting hanteert een limiet van maximaal per dag te sturen e-mails.
  • De e-mails komen eigenlijk niet van jou, maar worden door je webhosting verzonden; ze zetten alleen je naam en e-mailadres bij de afzender. Vandaar dat deze e-mails bijna altijd als spam worden gezien.

Wat is SMTP?

SMTP is een afkorting voor simple mail transfer protocol. In gewoon Nederlands is het een setje regels om vanaf elke applicatie (website, database, mailbox, computer, smartphone, etc) e-mails te kunnen versturen. Als je dit goed doet (instelt), worden de e-mails met een bijna 100% zekerheid afgeleverd bij de ontvanger en worden ze echt zelden aangemerkt als spam. SMTP betekent dat je niet gebruik maakt van de server van je provider om e-mails te versturen. Een speciale SMTP plug-in op jouw site stuurt de e-mail naar een SMTP-provider. Deze SMTP-provider verstuurt de e-mail volgens een betrouwbaar protocol naar elke ontvanger.

Hoe integreer je SMTP op je website?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig – als je eenmaal weet hoe.
  • Zorg voor een account bij een betrouwbare SMTP-provider.
  • Zorg dat je DNS de toestemming geeft om e-mails te laten sturen door jouw SMTP-provider.
  • Zorg dat je DNS aan alle eisen voldoet (SPF, DKIM en DMARC) om niet als spam gezien te worden.
  • Installeer een SMTP plug-in op je website. Deze zijn meestal gratis.

De uitleg van elk onderdeel volgt nu in deze post!

Eerst een uitleg over D.N.S.

Eerst geven we een korte uitleg over DNS. Als je een domeinnaam registreert, krijgt deze een DNS-record (domain name system). Het hele internet gebruikt een soort telefoonboek, om te weten welke domeinnaam verwijst naar welke website. Daar is het DNS voor nodig. In de DNS van jouw domeinnaam staat onder andere waar de e-mails naar dat domein naartoe gestuurd moeten worden, waar bezoekers van jouw website naartoe gestuurd moeten worden, en een aantal records (SPF, DKM en DMARC) die de ontvanger garanderen dat jij echt de verzender bent van de betreffende berichten (e-mails), dus dat het geen spam is. Het DNS wordt aangepast bij de hosting waar je domein gehost is. Dat kan hetzelfde bedrijf zijn waar je website gehost is, maar kan ook een ander bedrijf zijn.

SMTP account

Je hebt een SMTP-account nodig.
De SMTP-provider zoals dat heet, verstuurt de e-mail die jouw website aan hen doorgeeft. Dat ‘aan hen doorgeven’ gebeurt middels een SMTP plug-in, daar later meer over.
Er zijn meerdere goede SMTP-providers, waarbij de prijzen heel erg variëren. Bij je keuze moet je op letten op:
  • Sommige bieden een gratis account met bijvoorbeeld 100 of 300 e-mails per dag, zonder kosten, maar worden opeens heel duur als je daar overheen gaat.
  • Andere SMTP-providers lijken heel duur, maar geven je dan meteen de mogelijkheid om 50.000 e-mails per maand te versturen.
  • Niet elke SMTP-provider werkt goed samen met je nieuwsbrief plug-in. Dat heeft te maken met het feit dat een onbezorgbaar e-mailadres, moet worden doorgegeven aan de nieuwsbrief plug-in. Dus een nieuwsbrief plug-in vraagt om tweerichtingscommunicatie.
Wij raden Brevo aan. Het gratis account laat je tot 300 e-mails per dag sturen, en ze werken uitstekend samen met de Newsletter plugin, die wij en 700.000 anderen gebruiken om nieuwsbrieven te versturen. Mocht je meer ‘e-mail credits’ nodig hebben dan die 300 per dag, is er de mogelijkheid om het gratis Brevo account om te zetten naar een pay-as-you-go account waarbij je credits koopt.

SPF-record

Zorg dat het SPF-record van de DNS van je record alle e-mail afzenders van je domein bevat. Hieronder zie je een voorbeeld van de waarde van een SPF-record. Het “v=spf1 deel aan het begin, en ~all” aan het einde wordt eigenlijk altijd gebruikt. Elke afzender staat er in, met include: en daarachter een waarde die je krijgt van je SMTP-provider.

In dit voorbeeld staan twee bedrijven waar we mee werken voor onze e-mail: Hostinger (daar zijn onze email adressen gehost) en Brevo (deze SMTP provider verstuurt de e-mails van onze website en van onze database).
"v=spf1 include:spf.brevo.com include:_spf.mail.hostinger.com ~all"

DKIM

Zorg dat het DNS van domein een DKIM-record heeft. De server van de ontvanger gebruikt jouw DKIM om te verifiëren of de domeinhouder (jij) het bericht daadwerkelijk heeft gestuurd. Als je e-mail verstuurt via twee verschillende SMTP-providers (bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven en formulieren vanaf je website, en een ander voor je gewone mailboxen) is er een DKIM-record nodig voor elke SMTP-provider. De waarde van deze records ontvang je van je SMTP-provider.

DMARC

DMARC laat de server van de ontvanger weten wat ze moeten doen met berichten die niet door de SPF- of DKIM-controle komen. Berichten moeten geverifieerd zijn met SPF, DKIM of beide om door de DMARC-controle te komen. Het verifiërende domein moet hetzelfde domein zijn als in de Van header van het bericht. Jouw SMTP-provider hoort je de juiste DMARC waarde te geven in de DNS van je domein te zetten.

Domein verificatie

De meeste SMTP-providers eisen dat je bewijst dat jij de rechtmatige eigenaar of rechtmatige gebruiker bent van het domein. Anders zou je hun diensten kunnen gebruiken om alle e-mails van bijvoorbeeld Google, je werkgever of een ex-partner te onderscheppen. Dat komt er op neer dat ze je vragen een extra DNS-record te maken, volgens hun richtlijnen.

SMTP verificatie

Als alles is ingesteld, door de eigenaar van de website of de webmaster, kun je meestal handmatig de SMTP-provider de status van je DNS laten controleren. Dan kijkt de provider of de DNS-records correct zijn ingesteld. Dat kan 1 tot 48 uur duren. Dat komt omdat er wereldwijd heel veel kopieën zijn van het DNS register, en jouw DNS moet in elke versie zijn bijgewerkt; dat duurt even. Hou er ook rekening mee dat zowel jouw computer of tablet, als veel providers, een cache hebben waar de oude DNS waarden in worden bewaard. Leeg je eigen cache en wees geduldig tot ook anderen dat van hun hebben bijgewerkt.

Gebruik een SMTP plugin

  • Je hebt een SMTP-provider gekozen en een account aangemaakt.
  • Je hebt volgens de lijst hier je DNS aangepast of laten aanpassen met het SPF, DKIM, DMARC en SMTP-verificatie record.
Nu is het belangrijk een goede SMTP plug-in te downloaden. Deze wordt niet gebruikt voor het sturen van nieuwsbrieven; alleen voor transactionele e-mails, zoals WordPress meldingen, ingestuurde formulieren e.d.
Een aanrader is gebruik te maken van de WP ASE plug-in; deze heeft ook volledige SMTP-functionaliteit. Een andere goede (gratis) SMTP plug-in is:
Om een SMTP plug-in te configureren heb je de volgende gegevens nodig:
  • Naam om het e-mail account aan te duiden
  • E-mailadres
  • SMTP-server
  • Poort (standaard 465 of 587)
  • Login gebruikersnaam (soms je e-mailadres, soms iets anders)
  • Login wachtwoord
  • Beveiligingsprotocol, zoals SSL of TLS (meestal SSL)
Deze gegevens vind je hier:
Brevo-SMTP gegevens
  • Open de Brevo.com website en login
  • Je domein heb je al ingesteld
  • Rechtsboven bij je naam, klik je op het menu
  • Kies SMTP en API
  • Bij de tab SMTP staan de gegevens die je nodig hebt
  • Het beveiligingsprotocol staat er niet: gebruik SSL
Als je deze gegevens hebt ingevoerd, is het verstandig een test e-mail te sturen. Elke SMTP plug-in heeft die functie. Als die test faalt, loop dan alle ingevulde gegevens na. Hou er rekening mee dat een spatie aan het begin of eind van tekst ook een karakter is… verwijder die. Soms moet je de poort aanpassen. De poorten voor SSL zijn 465, 587, of heel soms poort 25.

Als je een database hebt die e-mails verstuurt

Een database stuurt standaard e-mails via de hosting. Dat kan jouw eigen computer zijn, of, bij een online database, het hosting bedrijf. Als de database op jouw eigen computer staat, gebruikt de database vaak het meest gebruikte e-mailaccount van je mail app.

Een online database gebruikt echt zelden een gepersonaliseerd SMTP protocol op jouw naam, want dan zou je jouw DNS moeten aanpassen. Ze sturen alles via hun eigen SMTP account.
Of je nu zelf host, of een online database hebt, in beide situaties is het raadzaam alle e-mails te versturen via jouw eigen SMTP account. Dan worden de e-mails niet gezien als spam. Als je wisselt van SMTP provider, niet vergeten ook je database opnieuw in te stellen.

E-mails die je vanaf je eigen apparatuur verstuurt

Email-accounts instellen op een computer, tablet of smartphone doe je meestal met de gegevens die je e-mailprovider verstrekt. Dit functioneert meestal matig tot redelijk. Waarom niet goed? Dat heeft meerdere redenen.
  1. De meeste mensen gebruiken een mailbox van hun website hosting. Deze is misschien heel goed in het hosten van websites, maar zijn zelden gespecialiseerd in het sturen van e-mails.
  2. Je deelt de reputatie van een server en IP adres et tientallen tot duizenden anderen. Als e-mails van één persoon af en toe per ongeluk als spam gezien worden, beinvloedt dat de reputatie van alle gebruikers van die server of dat IP adres.
  3. Een e-mail server een goede reputatie bezorgen en vooral te laten behouden is een full-time baan. Dat is feitelijk hoe professionele SMTP bedrijven hun geld verdienen en waarom ze dat ook echt verdienen.
Om deze redenen is het advies, vooral als je de indruk hebt dat een e-mail soms niet aankomt of in de spambox terecht komt, om ook je gewone e-mails te versturen via een eigen SMTP account. Let op: dit betreft alleen het sturen van e-mails. De server gegevens om e-mails te ontvangen stel je gewoon in met de gegevens die je provider verstrekt.

Als je ook nieuwsbrieven verstuurt

De informatie tot nu toe was niet gericht op het sturen van nieuwsbrieven, maar op het gebruik van SMTP in het algemeen. Iets waar velen soms al moeite mee hebben. Als je ook nieuwsbrieven verstuurt, lees dan snel deze uitleg als vervolg!
DNS Domain Name System Server vector illustration

Meer weten over het DNS systeem? Volg deze link

SMTP moet echt

Twintig jaar geleden was SMTP nog een overweging; zal ik wel of zal ik niet. Vandaag de dag is het echt een must. De berichten en e-mails van je website laten sturen door je website hosting levert echt alleen maar spam op. Dus doen.

Brevo SMTP

Brevo (eerst SendinBlue). Het is een van de beste SMTP-providers.
Ze hebben een gratis account met 300 e-mails per maand en een Pay-as-you-go abonnement, waarbij je gewoon credits koopt, met een tarief van € 2,50 tot 5,- per 1000 e-mails.

Translate »