Kosten website


Kosten van een website of webwinkel

Voor een klant (opdrachtgever) is een offerte voor een website, of webwinkel soms een doolhof. Als je bij meerdere webbouwers/designers een offerte zou opvragen, lijken de offertes vaak op elkaar, terwijl de bedragen meestal flink verschillen. Dat heeft een reden.
Buiten de verschillen in ervaring, snelheid van bouwen, voorkomen van fouten (of niet), zijn er namelijk een aantal zaken die vaak niet, of niet voldoende, benoemd en toegelicht worden. Ik begin hier met de bekende onderdelen van een offerte voor een website en eindig met de minder bekende, maar zeker ook belangrijke, onderdelen.
Kosten website afbeelding

Laten maken website; van offerte tot website

  • Verkennende fase; passen klant en bouwer bij elkaar.
  • Soms een persoonlijk gesprek of zoomsessie.
  • Overleg over de doelstelling van de klant en de aard van de bezoekers.
  • De klant stuurt een paar voorbeelden van functionaliteit en inspirerende designs. Dit geeft de ontwerper een indruk over de nieuw te maken website of webwinkel.
  • Overleg of er alleen gebruik wordt gemaakt van standaard pagina’s en posts (blog pagina’s) of dat er ook sprake is van custom (eigen soort) posts. Deze site bijvoorbeeld kent twee custom post types; Reviews en WP tools.
  • De webbouwer ontvangt een offerte en de overeenkomst.
  • Eerste betaling door de klant.
  • Overleg over kleuren en lettertypes, voor de basisopzet.
  • De webbouwer maakt een basisopzet van de homepagina en meestal een standaard pagina. Als er sprake is van een webwinkel, ook een productpagina.
  • Eventuele aanpassingen van de basisopzet.
  • Soms is er in dit stadium en aanpassing van de offerte, omdat de klant er achter komt dat er nog wat wensen waren die niet in de aanvraag stonden, of juist door het overleg naar voren zijn gekomen.
  • Klant levert logo als dat er nog niet was, en de afbeeldingen aan, evenals een menustructuur opzet. Als er nog geen afbeeldingen zijn, maakt de ontwerper gebruik van tijdelijke dummy’s.
  • De website wordt daadwerkelijk verder gebouwd.
  • Afhankelijk van de kwaliteit van de webbouwer/ontwerper en de duidelijke communicatie van de klant, worden vaak er nog enkele (of meer) wijzigingen doorgevoerd.
  • Formulieren, zoals het contactformulier worden gemaakt.
  • Social media buttons / links toevoegen
  • Soms een nieuwsbrief plug-in, met inschrijfformulier.
  • Installatie SMTP plug-in, gekoppeld aan de provider van de klant.
  • Testen website door de klant.
  • Vorm van analyse. Soms is dat nog Google Analytics, maar vandaag de dag wordt er steeds vaker gekozen voor een vorm van analyse die de privacy van de bezoeker respecteert.
  • Nacalculatie van de offerte en definitieve factuur.
  • Rest betaling door de klant.
  • Oplevering website op de hosting op naam van de klant.
  • Altijd een stuk nazorg.

Het minder duidelijke deel van een offerte

  • Aanpassen structuur website naar gebruik op mobiel (responsive site).
  • In hoeverre gebruik wordt gemaakt van een template die in meer of mindere mate wordt aangepast naar de wensen van de klant. De term ‘op maat gemaakt’ kan 2 dingen betekenen: een template die op maat gemaakt wordt voor jou, of echt alles vanaf scratch vormgeven, zonder template.
  • Hoeveel templates worden geleverd? Een header (de bovenkant van je site met logo en menu) de footer (het deel onderaan elke pagina), een gewone pagina en post (blog post) is in 99% van de gevallen inbegrepen. Op maat gemaakte archive pagina’s, zoekpagina en dergelijke niet per sé.
  • In hoeverre wordt er vooraf (dus tijdens de bouw) rekening gehouden met SEO (zoekmachine optimalisatie).
  • Het feit dat er pagina’s of custom posts op de site staan, zegt nog niets over eventuele queries. Een query is een presentatie van zoekresultaten op een mooie grafische manier, zoals de wp tool collectie op deze website.
  • Zijn er voorgeprogrammeerde Filters nodig, ook als bij de wp tool collectie op deze site.
  • Werkt de webbouwer met classes of niet. Dat zegt je misschien niet veel, maar dat maakt vooral na de oplevering van de website een héél groot verschil. Als een webbouwer classes heeft gebruikt, bijvoorbeeld bij alle headings en bodytext, kunnen kleuren, lettergrootte, witruimte onder en boven een tekstblok, in één keer worden aangepast voor een pagina of zelfs de hele website. Het verschil is 15-30 minuten werk en hetzelfde aan controle, tegenover een dag werk. Met bijbehorende kosten voor de website eigenaar…
  • Meestal moet je na het opleveren zelf nog alle content (teksten en afbeeldingen) in de pagina’s zetten, of wil je dat de webbouwer dat doet?
  • Hoeveel mag je onderwijl nog aanpassen als klant, want even een kleur of lettertype aanpassen, zou wel eens meerdere uren werk kunnen zijn.
  • Wat zijn de bijkomende kosten van een premium thema en andere betaalde plug-ins.
  • Welke bijkomende kosten zijn er (voor de klant) als deze besluit zelf het onderhoud e.d. uit te gaan voeren? Bij zelf onderhouden is de klant zelf verantwoordelijk voor de jaarlijkse kosten van thema, builder en andere plug-ins. Zelfs bij een eenvoudige website zijn die kosten gelijk of bijna gelijk aan de onderhoudskosten. Dat komt omdat je bij een onderhoudscontract vaak deels kunt meeliften op de (agency)licenties van de webbouwer. Daarom is een onderhoudscontract met de webbouwer die de site gemaakt heeft, vaak de goedkoopste en beste optie.

Wat is altijd apart, als het niet in de offerte staat

  • Afbeeldingen.
  • Zoekmachineoptimalisatie qua teksten e.d.
  • Webwinkel systeem integreren.
  • Betaalsysteem integreren.
  • Inlog of leden systeem.
  • Creatie van query’s en filters.
  • Forum integraties.
  • Directory / listings.
  • Eigen licenties voor thema en plug-ins.

Toelichting

Custom post type

Dit is een voor de klant op maat gemaakt post type. Zowel qua lay-out, als qua velden. Een custom post type heeft als voordeel dat deze niet snel zal ‘verdwalen’ tussen de gewone pagina’s, en ook apart in een lijst gepresenteerd kan worden. Een custom post type heeft meestal ook custom velden en een op maat gemaakte sjabloon, zodat een pagina er altijd hetzelfde uitziet, wie de content, zoals teksten en afbeeldingen, ook plaatst.

Betalingstermijnen

Bij een website tot € 1200-2500,- is er sprake van een aanbetaling van 50% en een eindbedrag van 50%.
Als de kosten hoger liggen, is de aanbetaling 50%, gevolgd door 25% halverwege en een eindbedrag van 25%.

Licentiekosten per jaar

Een thema en plug-ins (toegevoegde functionaliteiten) zijn niet gratis.
  1. WordPress thema: € 79,- tot € 179,-
  2. Pagebuilder: € 69,- tot € 299,-
  3. Formulier builder: € 0 tot € 300,-
  4. Directory (listing): € 200,-

Een webbouwer heeft voor het thema, de builder en een formulier plug-in meestal een Agency licentie. Wij hebben ook zo een licentie voor de directory plug-in.
Dat betekent meestal dat je, zolang je actief klant bent met een actief onderhoudscontract, kosteloos of tegen een gereduceerd tarief, kunt meeliften met hun licenties. Het is niet zo dat een klant die alles zelf gaat regelen ‘gestraft’ wordt, en dan alles zelf moet aanschaffen… De voorwaarden van een licentie zijn zodanig dat het mag worden toegepast op sites van klanten. De licentiecode mag niet gebruikt worden voor websites die geen economische binding meer hebben met de licentiehouder.

In de offerte gaat men er wel vanuit dat je, qua design en technische vereisten, een keuze kunt maken binnen dat wat de webbouwer in huis heeft qua licenties. Dat lukt meestal wel, maar niet altijd; dan is er bijvoorbeeld alsnog een ander thema nodig met een jaarlijkse licentie.

Webwinkel

Als je een webwinkel laat maken, en deze wijkt qua vormgeving of terminologie af van wat de webwinkel standaard biedt, zijn er meestal enkele betaalde plug-ins nodig. Als je je helemaal thuis voelt in de standaard lay-out, is er voor de WooCommerce winkel geen extra licentie nodig.

LMS leersysteem

De licentiekosten van een goed LMS-leersysteem zijn minimaal € 179,- tot € 350,- per jaar.

Translate »